Strategian jalkauttaminen yritykseen viihteen avulla



Strategian jalkauttaminen on tunnetusti yksi vaikeimmista asioista, jonka yrityksen johto kohtaa toistuvasti. Epäonnistunut strategian jalkauttaminen käy usein tolkuttoman kalliiksi ja pahimmillaan vie liiketoimintaa väärään suuntaan ja luo yrityksen sisällä sekasortoa sekä hämmennystä.

Onnistuneesti jalkautettu strategia taas saa jokaisen henkilön tekemään töitä saman tavoitteen eteen - ilman että yksittäiset henkilöt varsinaisesti miettisivät toteuttavansa yhteistä strategiaa. 

Miten strategia voidaan jalkauttaa yritykseen onnistuneesti ja miten se tehdään luovalla ja innostavalla tavalla? Annan tässä kirjoituksessa yhden käyttökelpoisen ja testatun tavan strategian jalkauttamiseen.

Miksi strategian jalkauttaminen epäonnistuu?

Tommi Laiho, mainostoimisto Folkin toimitusjohtaja, kirjoitti Marmain blogiin jutun strategian jalkauttamisesta viihteen keinoin. Laihon viesti oli hyvin selvä:

"Strategian viihteellistäminen on ainoa tapa toimia, jolla kaupalliset päämäärät voivat toteutua."

Laihon kokemuksen mukaan ainoa tapa saada henkilöstö sisäistämään strategia ja ottamaan se omakseen, on tehdä siitä viihdettä. 

Tyypillisesti yrityksissä strategia tiputetaan henkilöstön niskaan ylhäältä ilman, että henkilöstö on itse ollut siihen millään tapaa vaikuttamassa.


Perinteisessä mallissa tapahtuu viisi asiaa, jotka takaavat strategian jalkauttamisen epäonnistumisen:

  1. henkilöstö on ulkoistettu strategiasta,

  2. henkilöstö ei ymmärrä strategian syitä ja perusteita,

  3. henkilöstö ei tunnista rooliaan strategian toteutuksessa,

  4. strategia ei kosketa henkilöstöä tunnetasolla mitenkään,

  5. koska henkilöstö ei tunnista itseään strategiasta, heidän luotto strategian toteutumiseen on olematon.


Jokainen vähänkään isommassa yrityksessä työskennellyt voi tunnistaa vähintään osan näistä viidestä kohdasta tapahtuneeksi omalla kohdalla. 

Miten tästä tilanteesta voitaisiin päästä eroon?

Viihde strategian jalkauttamisen ytimessä

Laiho korosti kirjoituksessaan viihteen merkitystä ja sitä, että strategia pitäisi saada jollain tapaa kiedottua viihteen muotoon. Tämä siksi, että ihmisessä pitäisi saada aikaan tunnereaktio, jotta strategia voitaisiin sisäistää syvällisesti ja aito oppiminen voisi tapahtua. Ihminen kun ei opi järkipuheen kautta vaan ainoastaan tunnereaktioiden kautta.

Alho kuitenkin jätti hyvin avoimeksi sen, että mitä tämä viihde voisi konkreettisesti olla.

Yksi loistava tapa on liittää musiikki ja musiikkituotanto osaksi strategian jalkauttamista. Musiikki on taiteen ja viihteen muotona sellainen, joka koskettaa sekä liikuttaa kaikkia ja lähes jokainen tykkää kuluttaa musiikkia jossakin muodossa. Meillä on henkilökohtaisesti loistavia kokemuksia musiikin hyödyntämisestä strategiatyössä ja jaan mielelläni hyväksi havaittuja tärppejä eteenpäin.

Miten musiikkia voidaan hyödyntää strategiatyössä?

​Totuus on, että jokainen on kykeneväinen luomaan musiikkia tai osia musiikkiin, vaikka

sitä ei ihan heti itsestään uskoisikaan. Strategian jalkauttamisen yksi toimiva viihteellinen muoto on strategia kirjoitettuna kappaleen muotoon, jonka henkilöstö on itse luonut.

Oman Strategiabiisin tekemisessä on useita etuja. Yhdessä kirjoitetun kappaleen avulla henkilöstö:

  • huomaamattaan pohtii strategiaa erilaisista näkökulmista (mistä kulmasta kappale kirjoitetaan, kuka on tarinan kertoja ja kenelle teksti suunnataan)​

  • kirjoittaa strategian ymmärrettävään muotoon omin sanoin (miten saamme viestimme läpi kappaleessa)

  • keskustelee strategiasta tiiminsä kanssa (co-writing)

  • kokee luomisprosessin aikana laajan kirjon erilaisia tunteita, jolloin koko prosessi jää vahvasti mieleen

​​

Yrityksen oman kappaleen edut eivät ulotu kuitenkaan ainoastaan luomisvaiheeseen vaan valmis kappale tekee töitä skaalautuvasti vielä pitkään luomisvaiheen jälkeenkin.


Hyvin tehty Strategiabiisi:

  • on helposti jaettavassa muodossa koko yritykselle ja tarvittaessa jopa yrityksen ulkopuolelle (digijakelu)

  • on sellaisessa muodossa, jonka jokainen yrityksessä haluaa varmasti kuulla ja nähdä. Yritysjargonia täynnä olevat hienot slideshowt on jo niin nähty ja niiden tehottomuus tiedetään varsin hyvin. 

  • saa tekijänsä tuntemaan lopputuotoksen omakseen ja näin ollen sitoutumaan sanomaan paremmin myös pitkällä aikavälillä

Ammattilaisten opastuksessa ja tehokkailla ryhmätyömetodeilla tuotettu kappale on erittäin hyvä keino sitouttaa henkilöstö strategiaan ja saada se jalkautettua läpi organisaation.


Esimerkiksi asiakkaamme Intotalo Oy kävi tekemässä itselleen myynnin voimabiisin, jonka ydinviesti oli johdettu heidän myyntistrategiastaan. He ovat käyttäneet biisiä sisäisissä palavereissa myynnin tsemppaamiseen ja fiiliksen nostattamiseen.


Tämä on loistava esimerkki siitä, miten strategia jalkautuu kappaleen avulla arjen tekemiseen.​

Missä Strategiabiisin voi toteuttaa?

Olemme toteuttaneet useita Strategiabiisejä yritysasiakkaillemme onnistunein tuloksin. Nämä päivät ovat olleet todella innostavia ja hedelmällisiä. ​

”Haimme uusia ideoita strategian työstöön. Biisin tekeminen toimi, päivä oli hyvin organisoitu & kaikki kiittivät. Suosittelen!”

- Tomi Mikkonen, CEO, Privaon

Mikäli haluatte kokeille uutta luovaa tapaa jalkauttaa strategia, arvot tai jokin muu tärkeä teema yritykseenne, voitte tehdä sen meidän kanssa huippuluokan studiossa musiikkialan ammattilaisten johdolla Espoon Leppävaarassa.

Strategiabiisin konsepti on yksinkertainen ja siksi myös erittäin toimiva:

  1. kappaleen teema päätetään etukäteen yrityksen tavoitteiden mukaiseksi - esim. yrityksen strategia, visio, arvot tai jokin muu tärkeä teema

  2. päivä startataan pienellä alustuksella ja musiikkituotannon perehdytyksellä

  3. osallistujat jaetaan pienryhmiin, joissa biisin työstäminen alkaa ammattilaisen johdolla

  4. biisi treenataan, äänitetään ja prosessista otetaan mahdollisesti myös videotaltiointi

  5. päivän päätteeksi valmiiksi tuotettu biisi kuunnellaan koko porukalla ja fiilistellään päivän kulkua

Yksi mieleenpainuvimmista asioista monelle on kokemus äänittämisestä huippustudiossa, jossa Suomen kärkiartistit (kuten Sunrise Avenue, Isac Elliot, Suvi Teräsniskä jne.) ovat äänittäneet hittejään.


Asiakkaamme ovat olleet joka kerta intoa täynnä ja ilo on ollut herkässä 😊

Miten voit päästä tekemään Strategiabiisin?


Prosessi on hyvin helppo. Ole yhteydessä meihin sähköpostitse ja kerro tapahtumanne sisällöstä. Voit myös tutustua hinnoitteluun ja valmiisiin paketteihimme ja valita itsellenne sopivimman.​

Mikäli paketeista ei löydy kaikkea haluamaanne, älä epäröi kysyä tarkemmin, sillä kaikki toiveet ovat järjestettävissä.

Jukka "JuKa" Hynynen Toimitusjohtaja, artisti, tuottaja Jiffel Music Group

Lähetä meille viesti

Leirikatu 6, 02600 Espoo, Finland  |  040 775 10 61 |  info [at] strategiabiisi.fi
 
Strategiabiisi® – Copyright 2019 Jiffel Music Oy
Tietosuojaseloste
  • Jiffel | Facebook
  • Jiffel | YouTube
  • Jiffel | Instagram